No passa res

Fa uns anys vaig participar en una jornada sobre èxit educatiu. Una ponent, directora d’un institut, va exposar dolçament l’innovador projecte educatiu del seu centre. Poc abans d’acabar la seva intervenció va deixar anar una senzilla expressió que encara em retruny: “I si ens equivoquem, no passa res”. Silenci a la sala. Pel que vaig veure, ningú –d’entre una audiència formada per polítics, administradors i patronals de l’educació, acadèmics, inspectors i docents– no es va immutar, no va moure ni una cella. Jo mateix, covardament, vaig fer el mateix que els altres, romandre impassible, fins i tot aplaudir educadament al final. Ja sabem que en educació equivocar-se al nivell que sigui, fer pagar als alumnes els errors d’altres, no té cap mena de conseqüència. No sembla ser important, ni molt menys moralment reprovable. Molt em temo que aquest és el nivell d’insensibilitat i d’insensatesa a on hem arribat.

Ara han sortit els nous i galdosos resultats de les proves PISA, [1] especialment dolorosos pel fet de ser comparatius. Si no fos així, no se’n faria ni cas. Però la comparació entre territoris causa rebombori als mitjans de comunicació, genera posicionaments editorials crítics i provoca escarafalls de polítics, comentaristes i agents variats del sistema educatiu. Personalitats públiques, periodistes i representants de múltiples entitats fan els seus diagnòstics i conjectures, al temps que proposen mesures per redreçar la situació d’acord els seus punts de vista i interessos professionals i corporatius. L’administració educativa reacciona a la tempestat fent plantejaments defensius amb aire cansat, de dejà vu

Tanmateix l’esperit “no passa res” està ben arrelat, i, per això, quan les declaracions abrandades i les flamarades mediàtiques s’extingeixin, continuarem com sempre, si de cas amb algunes actuacions de menor rellevància i improbable efectivitat. I tant contents. Els gabinets de comunicació faran la seva feina i qui dies passa, anys empeny.

Recordo que el 2008 hi va haver una notable efervescència al voltant de la “Convocatòria social per l’educació a Catalunya”, [2] manifest impulsat per una trentena llarga d’entitats de la societat catalana (sindicats, organitzacions empresarials, mitjans de comunicació, entitats del lleure i l’esport, associacions i col·legis professionals, etc.) i destacats pensadors i intel·lectuals, que fou presentat en un acte a ESADE on a l’escenari hi era tothom, malgrat que d’ensenyants n’hi havia ben pocs. Aquest interessant i ben intencionat manifest cívic per fomentar “un clima positiu al voltant de l’ensenyament” va ser definit per alguns com una “conjura per l’educació”, expressió al meu entendre un tant freudiana i pintoresca. Qui tingui temps i ganes es pot entretenir una mica amb l’hemeroteca per veure el batibull de temes i punts de vista que emergeixen quan es remou públicament el tema educatiu. Ara, en ple procés de digestió de l’informe PISA, està passant més o menys el mateix, si bé amb unes connotacions un tant més dramàtiques.

La Convocatòria, presentada com l’inici d’un procés al que s’hi podrien sumar altres entitats, va anunciar que faria un seguiment dels avenços i del compliment dels compromisos. Tanmateix no n’he sabut trobar cap rastre i no crec que tant de vídeo, tanta tinta i tants taquígrafs comportessin cap avenç real. Però no passa res. Al cap i a la fi, les intencions eren indubtablement bones.

Fa dues dècades vaig llegir “L’enfer des bonnes intentions”, article publicat a la revista francesa L’école démocratique, i vaig subratllar un paràgraf que em va semblar clarivident:

Des recherches en histoire de l’éducation ont montré qu’en Europe occidentale, toute négociation en matière de politique éducative n’engendrait que des décisions conservatrices. Trop de micro-intérêts contradictoires entrent en jeu, trop d’appareils en place (partis, pouvoirs organisateurs, syndicats d’enseignants, associations de parents, …) protègent leurs acquis et c’est toujours la loi du ppcm (Plus Petit Commun Multiple) qui prévaut. Pour définir et mener une politique éducative progressiste, il faut une volonté politique forte et ferme.” [3]

Penso que és vigent, encertat i aplicable al nostre context. Per fer un salt endavant en l’educació del país, per posar les bases perquè d’aquí 10 anys els nostres resultats de PISA no facin la vergonya que fan ara, es requereix fer front a la infinitat de “microinteressos contradictoris” que frenen el sistema i alhora desplegar “voluntat política forta i ferma”, possiblement a un nivell i amb una convicció mai vistos fins ara. Això només es pot fer en nom d’un objectiu concret, bàsic, essencial i bo per a l’alumne, comprensible per a la ciutadania, exigible al professorat i alhora a l’abast del sistema, si de cas amb els retocs oportuns.

Aquest objectiu primordial i inapel·lable no és altre que  el foment de la lectura, l’escriptura i l’expressió a l’educació primària. Concentrar-hi esforços i mitjans seria la veritable convocatòria per a l’educació que Catalunya necessita. Els docents de secundària poden pensar que quedarien postergats però en el fons no és així. Trigaran a notar la millora, però suposo que íntimament saben que aquesta mesura és precisament la seva única esperança d’una secundària reeixida.

Desplegar el vocabulari i les estructures lingüístiques a l’educació primària, consolidar la capacitat de llegir i d’expressar-se, és essencial per a passar a la lectura com a reflexió i interrogació en l’educació secundària, en concordança amb el recablatge del cervell adolescent. El repte de la lectura, amb tot el que comporta de foment de la creació i l’expressió, hauria de constituir l’eix central de la política educativa d’avui. Això és encara més necessari i urgent per l’expansió incontrolada del món digital en les ments adolescents. D’això en vaig parlar a La darrera oportunitat i no em repetiré ara. Amb una acció ferma i a llarg termini en aquest àmbit també millorarien, en termes funcionals i morals, altres assumptes importants per a la vida de la persona i de la societat.

Redreçar de manera dràstica i general els funestos resultats de PISA (amb tot el que signifiquen) requereix deixar de fer l’orni, d’anar per les branques, d’autoenganyar-nos, de dir-nos, en definitiva, això que tenim tan interioritzat: que no passa res.

Gràcies.

Ferran Ruiz Tarragó

[1] Veure, per exemple, Catalunya s’enfonsa a l’informe PISA i se situa a la cua de l’estat

[2] Informació sobre la Convocatòria social. Es pot descarregar aquí. [13-12-2023]

[3] L’ecole démocratique, 15-2-2001. La meva traducció: “Recerques en història de l’educació han demostrat que a Europa occidental, tota negociació en matèria de política educativa només genera decisions conservadores. Entren en joc massa microinteressos contradictoris, hi ha massa instàncies en joc (partits, poders organitzadors, sindicats d’ensenyants, associacions de pares, …) que protegeixen les seves posicions els seus adquirits i sempre preval la llei del mínim comú múltiple. Per definir i liderar una política educativa progressista requereix voluntat política forta i ferma.”

3 pensaments sobre “No passa res

  1. No es que no passi res, el problema crec jo, que no sabem el que passa.
    Mesurem els nostres alumnes pensant ja en els resultats, preguntem sobre la seva comprensió, sobre la seva capacitat de càlcul, però no preguntem sobre altres punts.
    Quines capacitats digitals tenen?
    Quines són les seves relacions socials?
    Quines xarxes socials coneixen?
    No preguntem sobre els efectes que tenen sobre ells les noves tecnologies.
    No podem anar a Trivium i escandalitzar-nos per uns resultats que, arreu sorprenen.
    Crec que hi ha eines actuals que permeten fer avaluacions més fines i globals.
    Tothom s’escandalitza per un resultats parcials que no sé si son significatius i suficients

  2. Fins que no s’elimini, es derogui, s’enfonsi i s’enterri aquest sistema pervers iniciat als anys 90 de la LOGSE i totes les seves lleis posteriors, no es farà altra cosa que discutir, teoritzar, perdre el temps i fabricar mà d’obra barata, enfonsant encara més l’ensenyament públic (del qual hem fugit quan hem pogut, la gent que volíem ensenyar, que ens agradava la nostra professió que no ens deixaven exercir, per convertir-nos en monitors d’esplai, zeladors i ninots de fira).
    Ho han enrunat tot, en lliurar l’ensenyament (l’educació també!) a la tropa de trepes psicopedagògiques i al seu exèrcit d’ignorants (gent que no llegeix ni les instruccions de la rentadora) perquè exerceixin d’això que en diuen “ensenyants” (no diré que deuen ensenyar, per no ser pornogràfic), amb l’aplaudiment dels sindicats (uf!) la indecencia de les inspeccions (fantasmes? hologrames?), la participació de les famílies embadalides (pobrets!) i l’entusiasme de la Bofill i l’Escola Nova-21, braços executors perversos dels polítics indecents, veritables titellaires de la farsa alimentant el bestiar. I ara que han eliminat els mestres, començaran a recltar policies…
    Els que sabem de què va, els que hem lluitat per mantenir un ensenyament públic de qualitat, exigent ( i per tant: selectiu!), defensor de la cultura, hem perdut. Els qui volen qualitat, exigència i cultura han hagut de buscar si encara queda algun lloc a la privada-concertada per dur-hi els fills. Jo, amb gran dolor, ho he fet. Els resultats, a casa, han estat excel·lents. Ja us ho fareu!
    Els teòrics poden seguir anys i anys fent congressos, conferències i pèrdues de temps variades per mantenir la moma: com en tantes qüestions polítiques, la vida va per altres camins. Com va dir el clàssic: que us bombim! Adeusiau!

Deixa un comentari